Rabbit Don’t Come Easy

Kővári Attila BI és adattárház blogjaKővári Attila

A Helloween-nek volt anno egy lemeze Rabbit don’t come easy címmel. Ők anno azért adták neki ezt a címet, mert nagyon nehezen készült el, az a nyúl csak nem akart előbújni a kalapból.

Háát valahogy így voltam én is a nemrég elkészült Power BI tanfolyammal…

A Power BI tanfolyamot két és fél éve, még 2014-ben kezdtem el fejleszteni. Akkor beletoltam jó 25 embernapnyi fejlesztést, de az a nyúl nekem sem akart kibújni a kalapból :-(. Folyamatosan falakba ütköztem, nem tudtam megcsinálni azt amit szerettem volna, nem tudtam megszeretni a terméket. 25 embernapnyi fejlesztés, több mint 100 oldalnyi forgatókönyv, és kb. 100 eFt licenszköltség kifizetése után 2015 februárjában azt kellett mondanom, hogy elég. Itt a vége. Rá kellett döbbenem, hogy ez a termék nem jó, nem fogom tudni megvalósítani vele azt amit szeretnék és ezért nem fogom oktatni sem. Nagyon fájdalmas döntés volt.

Aztán 2015 júliusában történt valami váratlan: a Microsoft is kukázta a Power BI-t és kihozott egy teljesen új Power BI-t, aminek semmi köze sem volt a korábbi Power BI-hoz. A név maradt, de minden más ment a lecsóba. Ígéretes volt az új architektúra, fejlesztési módszertan, de nagyon mély volt még a seb, és ekkor még az új Power BI sem volt erős a haladó vizualizációban. Ekkor még jellemzően a „szexi” feature-ök kerültek a Power BI-ba és sok olyan alap probléma megoldására sem volt lehetőség, amelyeket más eszközök már 20 évvel ezelőtt is tudtak. Úgyhogy vártam és figyeltem mikor fordul a fejlesztők figyelme a nem ennyire látványos de a valós életben gyakran előforduló problémák megoldására.

Hogy érzékeltessem a problémát: Valamelyik Power BI verzióban kijött a treemap. Hurrá. Csakhogy a színeit még nem lehetett testreszabni… A szexis része kész, a tömegeknek jó, beszélni lehet róla hogy „már treemap is van a Power BI-ban”, de a professzionális adatvizualizációhoz és annak oktatásához ez még kevés. Márpedig én nem egy Power BI tanfolyamot szerettem volna csinálni, hanem egy adatvizualizációs tanfolyamot, ahol az adatvizualizációt a Power BI támogatásával oktatom. Nem tudom hogy érzi e a különbséget, de míg az első a termékre fókuszál addig a második az adatvizualizációra magára.

Úgyhogy vártam és figyeltem, hogy mikor indulnak el a fejlesztők a látványos vizualizáció irányából a professzionális vizualizáció irányába. Látszott hogy óriási energiát tolnak a fejlesztésbe, látszott hogy ezzel az energiával és irammal nagyon gyorsan eljutnak majd erre a szintre, de még nem voltak ott.

Aztán ahogy telt az idő megjelent az igény a Power BI oktatásra is. Először az exceles vénájú elemzőknek tartottam Power Pivot képzéseken Power BI képzést is, és igénytől függően 1-2-3 órányi feladatot már Power BI-ban végeztünk el. (Ezek emlőjén fejlődött ki a Power Pivot & Power BI tanfolyam, ami a két eszköz legjobb funkcióit mutatja be)

Aztán 2016 májusában megrendelték az első, júliusban a második on-the-job Power BI képzést, ahol valós adatokon valós vállalati problémákat oldottunk meg, ami újabb lökést adott a tanfolyam fejlesztésének. Aztán nem sokkal később egy maréknyi marketinges megrendelte az első Power BI képzést kifejezetten marketing fókusszal. Ez volt az első Power BI képzés, ami – igaz még csak fél napos volt – de már volt forgatókönyve, és publikus adatokon, valós problémák megoldása közben mutatta be a Power BI marketinget támogató lehetőségeit.

Ekkor már látszott, hogy előbb-utóbb kikerekedik ebből egy egésznapos tanfolyam, de még ettől az időponttól kezdve is majdnem egy évet kellett várni mire kész lett a tanfolyam. A technika ugyanis csak az egyik összetevője a tanfolyamnak. A másik a téma, az elemzői feladat, a probléma, ami a tanfolyamra behozza az elemzőket.

Mint korábban említettem a célom nem egy Power BI képzés létrehozása volt, hanem egy adatvizualizációs tanfolyam kifejlesztése, ahol Power BI-jal dolgozunk. De ehhez jó elemzési és adatvizualizációs témák kellenek. Az adatok adottak voltak, azt tudtam hogy OEP adatokkal fogok dolgozni és a téma a hazai gyógyszerforgalom elemzése lesz, de hogy azon belül mit elemezzünk, már nem.

Az első oktatási forgatókönyv kifejlesztését az antidabétesz piac elemzésével kezdtem. Ennek prototipusát leadtam jópár elemzőnek, bemutattam előadásokon és nagyon jók voltak a visszajelzések. Aztán ahogy fűztem fel a tanfolyamra a témákat, úgy vált világossá, hogy ez a téma elemzési és adatvizualizációs szempontból is unalmas. Nincsenek kiugró értékek, nincsenek sztorik, nincsenek nagy mozgások, változások előző évhez képest. Márpedig én pont azt szeretném megtanítani, hogy hívjuk fel a befogadó figyelmét a szokásostól eltérő mozgásokra, de itt nem volt ilyen. Úgyhogy más témát kellett keresnem.

Ekkor jöttek képbe az antidepresszánsok. Ezen a piacon nagyon sok változás történt. Elemzői és adatvizualizációs szempontból egy kánaán, ugyanakkor a téma nem túl szívderítő. Hiába volt szakmai szempontból jó az adatkör, rájöttem, hogy nem akarok erről a témáról beszélni. Elvetve.

Aztán jött az asztma. Sokáig tartotta magát, hogy ez lesz a befutó, de amikor az új termékek piaci fogadtatásáról kezdtem el elemzéseket készíteni, akkor kiderült, hogy a gyártónak csak finn(?) facebook oldala van. Márpedig ekkor még dúlt a facebook elemzési láz és én is be akartam emelni a témát, de a finn kommentekkel nem mentem semmire. Úgyhogy ez is elbukott.

Aztán jött a magas vérnyomás. Népbetegség, sokaknak van és talán nem olyan lehangoló téma, mint a többi. Vannak új termékek a piacon, a gyártóknak van facebook oldala, minen klappol, de ezt a forgatókönyvet nem tudtam ráfűzni a Power Pivot workshopon előállított elemzésekre. Ekkor még javarészt Power Pivot után oktattam a lelkes hallgatóknak a Power BI-t és olyan téma kellett ami az addig elkészült anyag folytatása lehet. De ez nem volt az, nem tudtam átkötni a témákat, úgyhogy ez is ment a kukába.

Nem akarom tovább ragozni, de a lényeg, hogy ezek a körök hetekig futottak. Elindultam, kifejlesztettem rá a tanfolyami forgatókönyvet, teszteltem, bemutattam, néztem a reakciókat és mindig megállapítottam, hogy nem elég jó és kikukáztam.

Sajnos amíg az ember fejleszt, nem tudja reálisan felmérni hogy milyen lesz a végeredmény. Beszippantják az adatok, szerelmes lesz az összerakott vizualizációkba, de egyben nem látja az egészet. Aztán ha összeáll a mű és rá tud nézni a külső szemlélő szemével, akkor látja hogy „Háát ez unalmas”, vagy „háát ez úgy ahogy van nem jó. Mehet a kukába, kezdjük elölről”. Aztán persze ezekkel a próbálkozásokkal egyre közelebb kerülünk az „ez már nem is olyan rossz” eredményhez. De ehhez nagyon sok idő és próbálkozás kell.

Ugyanilyen köröket futottam a BI témákkal kapcsolatban is. Szerettem volna például az infografikát beemelni a tanfolyami tematikába. Sokáig próbálkoztam vele, de rá kellett jönnöm, hogy ez egy teljesen más világ. Sok időt vinne el az oktatásból és a gyakorlati haszna a megcélzott elemzői körnek relative kicsi. Úgyhogy el kellett engednem.

Aztán jött a facebook/google adatok elemzésének ötlete. Ezen a témán akkor mindenki pörgött, úgyhogy kifejlesztettem egy olyan tematikát, ahol új termékek értékesítését vizsgáljuk úgy, hogy közben elemezzük a facebook aktivitást, a konkurens termékek forgalmát, korrelációt keresünk a termék forgalma és a google keresések között. Az ötlet jónak tűnt, de az adatokból nem rajzolódott ki semmilyen sztori. Úgyhogy ez is ment a lecsóba.

Aztán jött a Big Data. Ez is trendi, jó hívószó lehet belőle. Ki is alakítottam hozzá a szükséges környezetet, aztán villámgyorsan kiderült, hogy az általam elért elemzőket nem hozza lázba a téma. Sokkal jobban érdekli őket, hogy hogyan lehet egy dzsuvás, 1000 adatrögzítési hibát tartalmazó Excel fájlból dolgozni, mint AVRO-ból vagy JSON-ból. Persze lehet, hogy pont a Big Data hozza be őket, de amikor már bent vannak, nem érdekli őket a téma. Úgyhogy egyelőre ezt a témát is kukázni kellett. Kihelyezett képzéseken néha előjön a téma és jó hogy kész a környezet, de a standard tantermi képzés tematikájába nem fért be.

Ahogy a Real-time BI sem épült még be a standard tanfolyami tematikába. Pedig ebbe is jó sok energiát toltam. Több mint egy éve fut folyamatosan egy Raspberry Pi az erkélyemen, méri 5 másodpercenként a hőmérséklet- és légnyomás adatokat, és ezeket Power BI mobil appal real time monitorozom a telefonomon. De ezt sem tudtam még beilleszteni a tanfolyami tematikába. A Cső-höz sokat segített, riaszt ha 0 fok alá megy a hőmérséklet, hogy a „gyerekekre adj sapkát!” átlagot számol, csinál mindent, de a tematikából ki kellett hagynom. Korai még, nincs rá tömeges igény. De erre is csak akkor jöttem rá amikor már elkészült ☹

Ezt a témát sem akarok túlragozni. Sok-sok kört kellett futni BI témában is, de végül itt is kialakult az a portfólió, ami azt adja át amire valóban szükség van, ami azonnal használható tudást ad a résztvevőknek, amelyet a tanfolyam után azonnal felhasználhatnak napi munkájuk egyszerűsítésére.

Összefoglalva: A Power BI tanfolyam elkészült és büszke vagyok rá. Jó sok energia ment bele, jó sok időbe telt mire elkészült, de kész van. Remélem tetszeni fog majd a résztvevőknek és ugyanúgy „BI projektesen” fog szólni mint a korábbi BI és adattárház PV képzés vagy az Önkiszolgáló BI workshop. Örülnék, ha meghallgatná és elmondaná a véleményét személyesen is. De ha nem tud eljönni, akkor se csüggedjen: Jó sok téma esett ki a tanfolyam fejlesztése során és ezek szép lassan cikké érnek és kikerülnek ide a BI projekt blogra. Úgyhogy ha érdekli a téma, akkor figyelje a BI projekt blogot, olvassa a LinkedIn csatornát, kövesse a facebook oldalt, vagy iratkozzon fel a jó öreg hírlevélre, mert hamarosan jönnek a Power BI tartalmak is 😊








POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. szeptember 5.-i Power BI workshopra.

Részletek >>


  

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

Szólj hozzá!

komment