„Értem én hogy self service, de ki fogja megcsinálni?”

Kővári Attila BI és adattárház blogjaKővári Attila

Háát, a Self Service BI lényege, hogy a felhasználók saját maguk készítsék el az adatbázist, a betöltőket és úgy amblokk mindent, ami a riportokhoz kell. Az IT csak az alapinfrastruktúrát adja amivel az üzleti felhasználók játszi könnyedséggel felépíthetnek mindent, amire szükségük van. Az IT nélkül. Legalábbis a nagykönyvek szerint. A valóság ugyanis egy kicsit más…

Az önkiszolgáló BI megoldások professzionális használata ugyanis egyáltalán nem könnyű. Sokat kell tanulni ahhoz, hogy uralni tudjuk a technológiát és sokat kell vele dolgoznunk, hogy megtapasztaljuk mi működik benne és mi nem. És erre nem mindenkinek van ideje.

A nagyobb, vagy elemzésigényesebb szervezeti egységek kitermelik a maguk feketeöves önkiszolgáló BI fejlesztőit, de mit tegyenek azok a szervezeti egységek, amelyeknek csak egy egyszerű riport kell? Ők valószínűleg megkérik valamelyik kollégát, hogy a napi feladatai mellett csinálja meg. Ő lehet, hogy fel tudja építeni, de az is lehet hogy ez a napi munkái közé már nem fér be.

Vagy ha mégis sikerül elkészítenie, akkor később valószínűleg valamilyen problémába ütközik majd: Belassul a riport, valami miatt lehal a feltöltés, stb. Ekkor ki fog tudni neki segíteni? Az IT? Ők pont azért vezették be és üzemeltetik az önkiszolgáló BI rendszert, hogy ne kelljen többé a felhasználók nehezen tervezhető, ad-hoc igényeit kiszolgálniuk. De ha nem az IT, akkor ki lesz az? Mert valaki kelleni fog…

Kell valaki, aki fogja a kezét az egyszeri felhasználónak. Kell valaki, aki segít neki megtenni az első lépéseket, akit fel tud hívni ha elakad, vagy problémába ütközik. Ez lehet belsős vagy külsős szakember, de kell valaki, mert egyébként elhagyja a csilivili önkiszolgáló BI rendszert és visszasüllyed azon eszközök használatába, amelyeket korábban is használt…

Ezt elkerülendő egyre több vállalatnál kezdtük el felruházni az IT-t önkiszolgáló BI tudással. Két ok miatt is tesszük ezt:

  1. Bár az önkiszolgáló BI a felhasználók területe, de problémák esetén nem tudnak máshoz fordulni. Csak az IT-hoz. Nincs más házon belül, aki segíteni tudna. Ergo fel kell készítenünk az IT-n valakit, hogy támogatni tudja az egyszeri felhasználókat. A feketeöves BI felhasználóknak nem kell az IT segítsége. De annak akinek csak pár számra van szüksége és nem tud elmélyedni az önkiszolgáló BI szoftver megismerésében, annak igen.
  2. Az IT-nak is elege van abból, hogy az önkiszolgáló BI felhasználók riportjai mellett az IT riportjai labdába se rúghatnak. Ocsmányok, statikusak, nem felhasználóbarátak. Az IT-nak elege van ebből, változni akar és ehhez új eszközökre (önkiszolgáló BI) és új tudásra (adatvizualizáció) van szüksége. E nélkül „esélyük sincs versenyezni az üzleti felhasználóknak sales-elő öltönyös tanácsadók csilivili dashboardjaival”

Összefoglalva: Arra a kérdésre tehát, hogy ki fogja megcsinálni az önkiszolgáló BI rendszerben a riportokat a válasz egyértelműen az, hogy a felhasználó maga. A feketeöves felhasználóknak ez nem fog gondot okozni, de az egyszeri felhasználóknak igen. Nekik kell valaki, aki segít. Nem az a megoldás, hogy majd mi/valaki megcsinálja helyettük, hanem az, hogy „add a kezded és segítünk megcsinálni…”








POWER BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 30.-i Power BI workshopra.

Részletek >>


  








ÖNKISZOLGÁLÓ BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2017. november 23.-i Önkiszolgáló BI workshopra.

Részletek >>


  

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

Szólj hozzá!

komment