Akadémia alcsoport

Keresés

Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW! Nyíl

Váratlanul, egy héttel a MIX előtt megjelentek hivatalos információk a Windows Phone 7 Series (hívjuk csak WinPhone 7-nek) fejlesztésről. Így végre beszélhetek pár dologról, amit az MVP Summit-on hallottam. Igen, a korábban megjelent pletykák jó része igaznak bizonyult.

A WinPhone 7 minden szempontból totális újrakezdés. Telejesen új UX, teljesen új hozzáállás a developerdeveloperdeveloperekhez. A WinMo 6.5 alkalmazások nem futnak rajta. Már csak azért sem, mert az elsődleges fejlesztői platform a .Net lesz, azon belül is a Silverlight és az XNA! Alkalmazásokat és játékokat egyaránt remekül futtató platformról van tehát szó. A megszokott eszközeinkkel készíthetünk programokat a telefon(ok)ra.

Charlie Kindel, a WinPhone fejlesztőkért felelős atyaúristene kezdte meg a blog-sorozatot: “Different Means Better with the new Windows Phone Developer Experience”.

Aztán követték: Az XNA csapatból Anand Iyer: Windows Phone 7 Series – Developers, Developers, Developers, Michael Kruger: Gaming Development for the Go!, a Blend csapat egyik legnagyobb alakja: Christian Schormann: Windows Phone 7 Series for Designers and Developers. Látszik, hogy a fiúk örülnek, hogy legalább pár dolgot elmondhatnak végre…

A magam szerény eszközeivel én is szeretnék hozzájárulni ahhoz, hogy itthon minél többen megismerjük, megbeszéljük a WinPhone7 fejlesztést. Ezért a március végi Silverlight Klub témája a WinPhone7 fejlesztés lesz, a Mix-en bemutatott dolgok nagyon tömör összefoglalójával és sok beszélgetéssel. Ha érdekel, és még nem vagy Silverlight Klub tag, jelentkezz itt: http://silverlightklub.groups.live.com/


Elküldve 2010. 03. 05. 07:07 by vbandi Megtekintve: 927 alkalommal

Comments

kooow wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 9:10

Hm ez jó dolog, várható volt, hogy ezek egyszer összeérnek. De azért van itt néhány kérdés.

Mobilra majd a silverlight miben fog különbözni?

Most ha majd lesz SL4, akkor majd a mobilos nem-e a 3-as mobilverziója lesz, vagy ez hogy is lesz?

Mobilra tudnak majd indie fejlesztők is eladni cuccokat (tudom ez korai hiszen még meg se jelent)?

Itt majd lehet-e kapni egy ilyennel felszerelt csodamasinát, vagy megint nem támogatott ország leszünk, hiszen úgyse nagy piac?

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 9:21

Igen, ezek a nagy kérdések (többek között). Egyedül az indie fejlesztősre adhatok választ: igen (nézd meg az első linkelt cikket, abből ez kilvasható).

Az is látszik a hírekből, hogy a Silverlight for Windows Embedded-del ellentétben itt egy managelt kódú Silverlight implementációról van szó. Ami jó hír :)

Chapell wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 14:12

Végre valamennyire jó hír, hogy el lehet felejteni az eddigi SDK-kat és .NET-ben lehet tisztán szépet. Viszont kérdés, hogy engedélyeztetendő lesz-e a szoftver és marketplace-ből lehet-e letölteni, mint pl az iPhone-nál, vagy szabad használatú lesz, mint az eddigi Win Mobileok?

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 14:23

Marketplace biztos lesz. Hogy van-e engedélyezési folyamat és hogyan működik a telepítés-letöltés, azt sajna nem mondhatom el - még. :(

Neked mi tetszene jobban, az iPhone modell, vagy a WinMo modell?

Turoczy Attila wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 14:30

iPhone modell. Üzleti szempontból az a legjobb. Nincs lopás, meg hackelés. Ott van tisztán, teljesen szofisztikált az egész.

Arvai Zoltan wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 14:50

Alkalmazások akkor fognak születni, ha pénzt tud belőle csinálni a fejlesztő... Az a pár jótét lélek nem számít :)

manson wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 18:40

szvsz várható volt , hogy lesz vmi.

Én nemvoltam ott, de az eddigi dolgok eléggé összeérnek.

XNA-ban zune-ra fejleszteni eddig is két kattintás volt, és amit eddig láttam a WinPhone-ból , az egy az egyben a Zune HD felületére hajazott.

Valószínűleg nem fognak kihagyni egy ilyen lehetőséget, ami már most is adott. Megírod a látványos csilli-villi játékokat, (csak veletek ellentétben én nem a Silverlightot emelném ki, hanem pont az Xna-t ) . Eddig xboxra és Zune-ra adhattad el live-on. Már ha persze olyan országban laksz és van bankszámlád.

Ezt bővíteni két klikk. Szóval Hello Xna for WinPhone Live :)  

Ha májusig nem jelentenek be ilyet ,akkor aztmonndom szeptember vége. Egy korsó sörbe fogadok bárkivel. :)

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 18:48

manson: Most jelentették be, nem kell fogadni. Ezért írtam a cikket. Appokat Silverlight-ban, játékokat XNA-ban fejleszthetsz WinPhone-ra. Szerintem mindkettő kiemelendő, bár a Silverlight Klubban picit kisebb lesz az XNA-n a hangsúly... :)

Chapell wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 5 2010 22:46

Attila: Igen, az lehet hogy üzleti szempontból a legjobb, de nagyon meg kell gondolniuk, hogy hogy fog működni az engedélyeztetést, mert a WinMobile is eddig a nyíltsága miatt állt meg. Ne essenek az Apple hibájába, hogy koncepció nélkül engedélyeztetnek, mert pont a developereket fogják elveszíteni, aki a lényeg lenne. Amúgy meg van egy olyan gondolatom, hogy ideje XNA-t tanulni, mert lesz hullám, amit meg lehet lovagolni ;)

manson wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 0:11

hamarosan itt az ideje egy fingós multi touch alkalmazásnak :D

Chapell wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 1:22

manon: Live integrált multiplayerrel? ;D

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 7:30

Elérhetők a Mix WinPhone-os előadásainak részletei: live.visitmix.com/Sessions

Arvai Zoltan wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 8:05

Kicsit kevesebb XNA specifikus content, mint reméltem volna... kénytelen vagyok előre megtanulni :)

Bálint Márton wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 9:01

Csak egy kérdés: Mind szép és jó, hogy Silverlight és XNA WinMo-n, és végre a mobiljáték fogalma nem valami 2D-s javas vacakban merül ki, de milyen vas kell majd egy ilyen alá? :)

Lehet megéljük, hogy kérdéssé válik a mobilos játékok esetében a gépigény? :)

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 9:17

Igen komoly vas kell alá. A kiszivárgott hírek szerint 1 ghz mobil proci, gpu, gps, iránytű, gyorsulásmérő, legalább 4 ponton multitouch kapacitív wvga kijelző, stb.

A célja az MS-nek, hogy a szoftver szempontjából fontos dolgokra (igen erős!) minimum követelményt állítson fel, míg az olyan területen, hogy mekkora (fizikailag) a kijelző, van-e fizikai billentyűzet, a gyártóknak szabadsága van.

Bálint Márton wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 9:42

Gyorsulásmérő? :D Bizarrr :D

Asszem új mobil világ nyílik majd meg... :)

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 9:46

Egyébként a mostani winmobilos fejlesztéseknél igen komoly gond a gépigény. Számtalan különböző telefon számtalan felbontással, az egyiken vannak kurzor gombok, a másikon nincsenek, az egyikben ennyi RAM van, a másikban annyi, az egyikben van GPU, a másikban nincs... Képzelheted azt a tesztmátrixot, amit ez az összevisszaság okoz. A WinPhone 7 esetében (legalábbis az első időkben, amíg a mobilgyártók örülnek, ha a minimumot tudják hozni) sokkal jobb lesz a helyzet, hála az MS szigorú megkötéseinek.

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 9:48

Gyorsulásmérő (accelerometer) már a mai telefonokban is van. Igen jópofa vezérlést tesz lehetővé, pl. az iPhone-os need for speed zseniálisan használja. Igazából nem gyorsulást mér, hanem a telefon helyzetét a függőlegeshez képest - így lehet akár portrait - landscape mód között váltani azzal, hogy megfordítjuk a telefont beállítgatások helyett.

Bálint Márton wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 10:22

jaa, én giroszkóp néven ismertem. :) Az tényleg vicces. :)

Igen, a mobilplatform nem olyan "szabályos" mint a PC..a szabványoksítás sokat segítene.

Reméljük hatékonyak lesznek az MS megkötései, elég nagy zűrzavar van szerintem a mobilpiacon. (Nem vagyok egyáltalán szakértő, csak civil szemmel nézem.)

oO7Emil wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Szo, márc. 6 2010 11:10

Viszont ha Silverlight lesz a fő fejlesztői platform ÉS a mobilokban elég szépen jelen lesznek a mindenféle sensor -ok... akkor esetleg netántán várhatunk valami olyasmit hogy a Silverlight -ban megjelenik a win7 sensor api -ja (nak megfelelő okosság) esetleg biometric framework ? :O

vagy csak álmodozok ?

Arvai Zoltan wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on V, márc. 7 2010 19:43

Álmodozol :D

Pogasits István wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Sze, márc. 10 2010 9:26

Sziasztok! Bocsi ha említve volt csak nem figyeltem eléggé, de ez a mobil windows 7 platformon megjelenő .NET és XNA teljes értékű lesz vagy "csak" egy jelentős részhalmaza a jelenleginek?

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Sze, márc. 10 2010 9:36

Vemalsas: figyeltél, erről nem volt szó :) Silverlight ügyben nem nyilatkozhatok, XNA-ról most a GDC-n jöttek elő infók, de nem olvastam át még, hogy erről volt-e benne szó.

kooow wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Sze, márc. 10 2010 10:05

Itt egy video, a témához kapcsolódóan

www.youtube.com/watch

Roberto wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Cs, márc. 11 2010 15:53

"Appokat Silverlight-ban, játékokat XNA-ban fejleszthetsz WinPhone-ra"

És a kettőt egyszerre? A játék XNA a menü stb UI meg SL? WPF interop elvileg van a 4.0-ban.

Meg gondolom ilyen komoly vashoz, mint, ami ehhez majd kell már nem CF, hanem valami client profile szerű cucc lesz.

Arvai Zoltan wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on Cs, márc. 11 2010 19:40

Elméletileg az tudjuk, hogy az XNA Framework és a Silverlight támogatott... ezen túl másról nem nagyon tudni. Figyeld a heti GDC eseményeket, ott XNA ügyben sok mindent meg fogsz tudni, SL ügyben pedig a mix-et,v agy a Mo-i vs launch-ot (bár az jóval később van)

Roberto wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 19 2010 19:38

Én azt hámoztam ki a "hatalmas" angol tudásommal, hogy lehet SL controlokat használni XNA alatt és elvileg SL-ben is lehet XNA 3D modelleket pörgetni, szóval minden lehetséges. :) Sőt az SL mág xbox-on is ott van, szóval az UI rendszer ott is adott felbontástól függetlenül vektorosan. :P Ez azért jó, mert egész más egy ilyen kontrolt kicsit átaszabni, mint írni egy UI komplett rendszert. (lásd neoforce controls)

vbandi wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on P, márc. 19 2010 19:43

Na most, ezt honnan hámoztad ki? Link? Merthogy tudtommal nem igaz... SL alatt lehet XNA api-kat használni (pl. hangkeltésre, input kezelésre), de a megjelenítés egy appon belül vagy XNA vagy SL. SL XBOX-on nincs, viszont lesz, de még nincs infó arról, hogy mikor.

Roberto wrote re: Hivatalos információk a Windows Phone 7 Series fejlesztésről – Silverlight és XNA FTW!
on H, ápr. 12 2010 16:43

Egyik mix videón mondta a fickó. Egyébként interop ősidők óta van az XNA felé 4.0-ban, csak, hogy konkrétan WP7-ben ez így lesz e azt nem lehetett tudni. Elvileg lehetséges, de mivel ez is béta kiszámíthtatlan.

Interop videó? .NET 4.0 pdc 2008 talán, most ezt nem keresem elő. : O Úgyis meglátjuk mi lesz a pálya. : P

(Egyébként d2d interop is van d3d-hez, szóval nem olyan légből kapott dolog ez)