A klasszikus BI csapdája egy adatvezérelt szervezetnél

bi_logo
Kővári Attila BI és adattárház blogjaKővári Attila

Adott egy hazai nagyvállalat. Gyorsan növekszik, dinamikusan fejlődik. Van már adattárházuk, BI rendszerük, az adatokat intenzíven használják a hatékonyság növelésére, a teljesítmény javítására. Kívülről nézve egy adatos ember számára ők az ideális szervezet, az elemzések fellegvára. Az ADATVEZÉRELT vállalat így csupa nagybetűvel.

Az adatmenedzsment csoport vezetője mégis panaszkodik: Nem tudja kielégíteni a felhasználók riportigényét. Hiába dolgozik egyre több emberrel, hiába használ egyre korszerűbb BI rendszereket, a probléma nem oldódik meg. Sőt. Egyre rosszabb lesz. Paradox módon ugyanis a több riport még több riportigényt generál és minél több riportot készít a belső adatmenedzsment csapatával annál nagyobbra nő a felhasználók éhsége az adatok iránt. Egyre mélyebb szinten akarnak elemezni, egyre részletesebb adatokra van szükségük és már nem csak azt akarják tudni, hogy mi történt, hanem azt is, hogy mi nem történt.

Mit lehet egy ilyen helyzetben tenni? A több ember nem megoldás. Azt már próbálták és tudják, hogy a több ember több riportot tud majd gyártani és a még több riport még több riportot követel majd, amihez még több ember kell.

A „várj a sorodra kedves felhasználó” módszer nem opció. Tudjuk más szervezetek példájából, hogy ha elkezdjük az átfutási idők növelésével fékezni a riport/adatigények kielégítését, akkor a szakterület kitermeli a saját bújtatott BI rendszerét és a saját bújtatott BI-os emberét. Hősünk retteg ettől. Retteg attól, hogy bújtatott BI-osok bújtatott BI rendszereket hozzanak létre.

Önkiszolgáló BI? Megoldás lenne, de hősünk ettől is fázik. Olyan szervezetben nőtt fel, ahol az adattárház bevezetés sikerét azon mérték, hogy le lehet-e törölni a bevezetés után a felhasználók gépéről az Access-t. Ha igen, akkor az adattárház bevezetés sikeres volt. Ha nem akkor egy fabatkát sem ér. Látta, hogy hova vezet, ha felhasználók Excelben, Accessben mini „adattárházacskákat” építenek és erre az útra nem akar újra rálépni.

Csakhogy

  1. Az önkiszolgáló BI nem egyenlő az Access+Excel kombó modernebb változatával. Az önkiszolgáló BI világában van kitörési lehetőség és PC-n létrehozott „mini (Barkács Bandi) adattárházacskákból” és ezek átkonvertálhatók egy IT által üzemeltetett, adatmenedzsment csoport által szabályozott RENDSZER-be.
  2. Nem lesz más választása. Vagy a folyamat élére áll, vagy a felhasználók megcsinálják a maguk bujtatott önkiszolgáló BI rendszerét. A Microsoft, a Tableau és a Qlick sales ügynökei már ott kopogtat az üzleti felhasználók ajtaján csillogó, ellenálhatatlan dashboardokat mutogatva nekik. Emlékszik még arra az Old-Spice reklámra ahol egy átlagos pasit hasonlított a főszereplő egy „menő” pasihoz? Kb. Ugyanekkora kontrasztot érez ma egy felhasználó a saját (IT által összeállított) riportjai és a sales ügynökök által mutatott riportok között.

Összefoglalva: Egy gyorsan növő/változó szervezetben, szervezeti egységben az egyre növő riportigény kielégítésére ma egy jó módszert ismerünk: Az önkiszolgáló BI-t. Ne féljen tőle. Álljon a folyamat élére, segítek ha kell. Jónéhány szervezeten belül sikerült már meghonosítani az önkiszolgáló BI kultúrát megoldva ezzel a „nem tudok most több riportot készíteni problémát.”








ÖNKISZOLGÁLÓ BI WORKSHOP

Tudjon meg többet az itt elhangzottakról! Jöjjön el a 2016. május 24.-i Önkiszolgáló BI workshopra.

Részletek >>


  

Elválasztó

Már készül a következő cikk. Kérjen értesítést a megjelenéséről itt.

Szólj hozzá!

komment